De grote inhaalslag 1: Lola Kite, Bertolf & Fun.

10 04 2012

Het is al een hele tijd geleden dat ik überhaupt op deze site ook maar één woord heb gerept over mijn eigen top40, een music update, de single van de week of albums van de maand. De eerste maanden van dit jaar ben ik vooral druk bezig geweest met school en dergelijken, en de afgelopen maand ben ik vooral bezig geweest met het schrijven over nummers die ik fantastisch vind, nummers die ik volkomen haat (Ai Se Eu Te Pego!), en blogs over muziek in het algemeen. Nu is het tijd om mijn website weer volledig functioneel te krijgen! De single van de week en VerTico Top40 zijn sinds vandaag weer up-to-date, en de album(s) van de maand zal ik komende dagen updaten. In de komende blogs wil ik in ieder geval nog een selectie van de muziek van afgelopen maand maken, omdat er gewoon nog erg veel muziek is die wat aandacht verdient, dus mocht je op zoek zijn naar goede nieuwe muziek van de afgelopen maanden, dan ben je hier aan het juiste adres!

Lola Kite:
Eindelijk is Lola Kite terug! Na bijna een jaar stilte kwam het elektronisch/psychedelische viertal eindelijk terug met een nieuw album en een heel aantal gave nieuwe tracks! De nieuwe cd is iets duisterder geworden, er is meer nadruk gekomen op de bass (lekker!), maar uiteraard is de jaren ’80 synthpop gebleven. Single Energy could be Our Closest Friend is wel één van de hoogtepunten van het album, omdat de synthpop gecombineerd wordt met de nieuwe invloeden die Lola Kite heeft opgedaan met de nieuwe drum-achtige tonen. Lekker zweverig, lekker psychedelisch, heerlijk allemaal. En je kunt natuurlijk klagen over nummers als Someone OK (saai, langdradig), maar het grootste deel van het album bevat gewoon topplaten als Tokyo Love en Don’t Block Our Son. Een aanrader!

Fun.:
Sinds enkele weken is de alternatieve popband Fun. razend populair in Amerika. De single We Are Young heeft daar al de eerste positie in de Billboard Hot 100 behaald, en dat met een debuut-single! En het moet ze wel nagegeven worden: de alternatieve muziek van Fun. is toch ook weer op een bepaalde manier erg aanstekelijk, en de stem van zanger Nate Ruess klinkt sterk maar ook weer kwetsbaar. De charme van de muziek zit hem in de stem van deze zanger en de lekkere percussie van het nummer. Niet alle nummers van het album Some Nights zijn helaas de moeite waard (soms zijn ze net over-the-top alternatief), maar er zitten zeker een aantal goede tussen (bijvoorbeeld All Alone, en mijn favoriet Carry On)!

Bertolf:
Deze ex-drummer van Ilse deLange, een singer-songwriter heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. Betere teksten en minder liedjes die specifiek voor de radio zijn geschreven typeren dit derde album, terwijl het geniale debuut For Life al volstond met fantastische nummers en de tweede plaat Snakes & Ladders dit alleen nog maar uitbreidde met nog meer Beatles-geïnspireerde (neem dit niet te serieus, de nummers zijn vooral akoestisch en hebben een volledig eigen “Bertolf-sound”) akoestische liedjes. En op de derde plaat blijft, zoals op elke plaat van deze man, het grootste pluspunt de geniale stem. Single Mary is inmiddels al aan het doorbreken en het is deze man zeker gegund weer zo’n grote hit te scoren als Another Day!


Acties

Information

Plaats een reactie