Tip! Game of Thrones Seizoen 2

2 04 2012

Gisteravond was het voor mij eindelijk zover. Na een half jaar wachten ging eindelijk seizoen twee van de succesvolle HBO-serie Game of Thrones in première. Al een half jaar lang zat ik te wachten op het vervolg van deze fantastische fantastyserie. Maar vergis je je niet in de fantasy: de serie draait vooral om de vele complexe personages, hun relaties en hun strijd voor macht. Het is zeg maar een fantasy met weinig typische fantasy-elementen, maar door de uitgebreide locaties en culturen juist weer heel erg fantasy-achtig. Uiteraard heeft de serie een bijpassende soundtrack die ik zal bespreken (dit is ten slotte een muziekblog), maar ik kan vooral aanraden om gewoon de eerste aflevering van de serie een kans te geven.

Voor mij begon het allemaal ongeveer een half jaar geleden, toen de serie in Engeland al een grote hit werd en er op een website aandacht aan werd besteed. De omschrijving sprak mij wel aan (complexe fantasyserie zonder al te veel fantasy), dus werd het tijd om de eerste aflevering te bekijken. Vanaf de eerste seconde (die fantastische intro!) heeft de serie me geboeid, en destijds heb ik er in een paar dagen het hele eerste seizoen doorheen gejaagd (10 uur!). Uiteraard wil je dan natuurlijk meer. Maar dan moet je helaas wel nog een half jaar wachten… Maar nu is het gelukkig eindelijk tijd voor het tweede seizoen!

Ik zal niet te veel vertellen over het plot, hiervoor zul je de serie toch echt zelf moeten gaan bekijken, maar het gaat vooral om de macht over een fictief koninkrijk genaamd Westeros. Er zijn vele families in dit rijk, en allen willen ze stiekem wel regeren. Er vinden dus constant politieke samenzweringen plaats, en de personages worden vaak voor lastige keuzes gesteld waar ze elk ook weer op hun eigen manier op reageren, en de scheidingslijn tussen goed en kwaad is vaak niet zo duidelijk als in een normale fantasy. Juist dit is de charme van de serie, er is niet één hoofdpersoon, eigenlijk zou je wel meer dan 10 hoofdpersonen aan kunnen wijzen, elk met hun eigen beweegredenen en gedachtegangen. In één woord een fantastische serie.

De soundtrack:

Ook de soundtrack, volledig geschreven door Ramin Djawaldi (van onder andere Iron Man, Clash of the Titans, Prison Break), past perfect bij de serie, en is zeker de moeite waard (vooral als je de serie al deels kent). De soundtrack is gewoonweg perfect bij de serie geschreven, en geeft de hele serie een soort sfeer mee die zeker bijdraagt aan de beleving van Game of Thrones.

Nu is het een kwestie van het volgen van het fantastische tweede seizoen voor mij. Wel moet ik mensen met een zwakke maag waarschuwen, omdat de serie af en toe nogal grof is. Dit is dan ook de voornaamste kritiek op de serie, maar draagt ook bij aan de geloofwaardigheid van deze fantasywereld. Ik kan in ieder geval niet wachten tot volgende week, wanneer de tweede aflevering van het nieuwe seizoen uitkomt!


Acties

Information

Plaats een reactie