30 Day Song Challenge ten einde

1 12 2011

De 30 day song challenge is voorbij! Ik heb er erg veel plezier in gehad elke dag weer een nummer uit te kiezen en hopelijk hebben jullie lezers ook veel plezier gehad in het lezen van mijn keuze’s. Nu is de challenge dus voorbij, ik heb de challenge gehaald (elke dag een nummer uitgekozen, niet elke dag op tijd uitgewerkt, maar daar draaide het ook niet om) en ben erg blij dat ik het gedaan heb.De bedoeling van deze challenge was dat je gedurende 30 dagen (een maand dus) elke dag een bepaald nummer post naar aanleiding van een opdracht (hier te vinden). Op de speciale pagina, bovenaan die bovenin in een tabje te vinden is, heb ik elke dag mijn gekozen nummer gepost, inclusief toelichting waarom ik dat nummer heb gekozen. Voor de liefhebbers is alles de komende weken nog steeds op de aparte pagina na te lezen, maar hieronder vind je een greep van de dagen, om precies te zijn mijn tien hoogtepunten:

Dag 1: Je favoriete nummer
Een favoriet nummer is altijd lastig, omdat elke artiest wel nummers heeft en de verschillende artiesten moeilijk te vergelijken zijn. Mijn keuze ging al vrij snel uit naar twee fantastische nummers: Run van Snow Patrol en natuurlijk het fantastische Viva la Vida van Coldplay. Toch vind ik dat deze laatste al zo vaak gedraaid en de hemel in geprezen dat ik het gewoonweg erg onorigineel vind om hem uit te kiezen, mede ook omdat ik andere nummers van Coldplay net zo geniaal vind. Run van Snow Patrol daarentegen is gewoon een prachtig, emotioneel nummer met een prachtige tekst, een rustig maar goed werkend gitaardeuntje en ook gewoon perfect passende zang. Het nummer is al jaren mijn favoriet van Snow Patrol, en ik kan dit nummer gewoon opnieuw en opnieuw luisteren zonder dat het ooit begint te vervelen. Een nummer wat het zeker verdient om uit te groeien tot een klassieker, al was het maar bij enkel de mensen die naar Snow Patrol luisteren!

Dag 3: Een liedje waar je blij van wordt
Over het algemeen maakt het grootste deel van de muziek mij blij! Elk nummer heeft wel zo zijn charme, en van nummers waar je echt van houdt kun je zeggen dat ze je eigenlijk altijd wel blij maken (tenzij het een verdrietig liedje is natuurlijk). Maar als ik dan toch één nummer moet aanwijzen waar ik echt blij van wordt, kies ik voor het nummer Good Life van OneRepublic. Ik ken het nummer al zo ongeveer een jaar, heb er al een paar keer over geblogd en ik kan er maar niet over ophouden. Het is voor mij dé zomerhit van 2011, en het doet me denken aan gewoon niks hoeven te doen, genieten van de zon en vooral lekker relaxen. Het nummer heeft gewoon heerlijk drumwerk, lekker gitaarspel op de achtergrond en natuurlijk een leuke tekst. Normaal moet ik het niet zo hebben van nummers met een fluitwijsje erin, maar bij Good Life is dit zo subtiel en onoverdreven gebruikt dat het het nummer alleen nog maar meer het relaxte gevoel geeft. De zang maakt het nummer helemaal af en zorgt dat het nummer gewoon een fantastisch geheel, met een geniale opbouw en natuurlijk de fantastische sound van OneRepublic. Echt een zomers nummer om blij van te worden dus!

Dag 7: Een liedje dat je aan een bepaald evenement doet denken
Natuurlijk, bij muziek dat je aan een evenement doet denken kom je bijna gegarandeerd uit bij een muziekevenement of -festival zelf, en om heel eerlijk te zijn kon ik ook niet echt aan een ander (niet-muziek) evenement denken, en het beste voorbeeld is wel de band 30 Seconds to Mars. Deze band stond op Pinkpop, en is een echte festivalband. Ook veel festivalopnames zijn gebruikt voor hun nieuwste album, This Is War, waar vanzelfsprekend dus ook erg veel spreekkoren op voorkomen. Live komen de nummers dus nog beter tot hun recht, waardoor je de zang van het publiek op de cd mij nog steeds heel erg doet denken aan dat fantastische optreden op Pinkpop. En het beste voorbeeld van een nummer dat hier bij aansluit is misschien wel Vox Populi, een fantastisch nummer dat zowel vocaal als muzikaal geniaal in de oren klinkt. Een echte stadionknaller die in je hoofd blijft hangen en er met geen mogelijkheid meer uit te krijgen is. En dat is heerlijk!

Dag 8: Een liedje waar je alle woorden van kent
Dit is wel een hele grote, als ik alle liedjes op zou moeten sommen waar ik alle teksten van ken ben ik nog wel even bezig. Natuurlijk heb je liedjes met gewoon niet zo bar veel tekst (Barbra Streisand, Levels, nummers van David Guetta), waarvan de tekst niet zo heel moeilijk te onthouden is en waarvan ik de tekst dan ook ken… Maar het draait hier natuurlijk om de nummers die je zo fantastisch vind dat je de tekst ervan kent. In mijn geval zijn dit vooral nummers van de White Lies, 30 Seconds To Mars, De Staat, Snow Patrol en nog vele andere bands. Het beste voorbeeld voor mezelf vind ik wel een nummer als Boulevard of Broken Dreams van Green Day, een fantastisch en meesterlijk rocknummer en een echte klassieker. En een nummer met een geniale tekst natuurlijk!

Dag 18: Een liedje waarvan je zou willen dat je hem op de radio hoort
Persoonlijk volg ik veel muziek en de nieuwste releases, dus dit lijstje is zo ongelooflijk lang dat hij onmogelijk te bevatten is (hoewel ik Mat Kearney eindelijk van dit lijstje kan schrappen, 3fm heeft hem eindelijk opgepikt!). Maar een nummer, waarvan het al zeker is dat hij niet meer als hit op de radio zal verschijnen en die het zeker wel verdient, is een nummer van Two Door Cinema Club. Hun debuut-cd was al heel goed, maar het hoogtepunt was single What You Know, een nummer dat hier in Nederland amper airplay heeft gekregen, maar in Engeland een grote hit was. Alleen de intro al zegt genoeg, en de rest van het nummer wordt het alleen nog maar beter. Ookal had Two Door Cinema Club hier een one-hit-wonder mee gescoord, het nummer verdient het gewoon om op de radio gedraaid te worden en een gigantische hit te worden!

Dag 20: Een liedje waar je naar luistert als je boos bent
Het eerste nummer waar ik aan dacht bij dit onderwerp was Fuck You van Go Back to the Zoo, maar omdat ik gisteren ook al voor GBTTZ heb gekozen zal ik vandaag voor een andere artiest gaan. Een misschien wel beter voorbeeld van muziek die heerlijk is als je boos bent is de muziek van Punk-rock band Green Day. Hun muziekstijl is gewoon zo heerlijk hard en met grove teksten dat het gewoon de perfecte muziek is als je boos bent. Nummers als Know Your Enemy, She’s a Rebel en Viva la Gloria klinken echt heerlijk grof, bijna agressief, en een klassieker als Holiday is gewoon heerlijk op dit soort momenten, niet zozeer vanwege de tekst maar vooral vanwege de muziekstijl. I beg to dream and differ from the hollow lies/This is the dawning of the rest of our lives/On holiday!!!!!

Dag 26: Een liedje wat je op een instrument kan spelen
Voor zo’n soort dag was ik al bang. Ik speel namelijk geen instrument, en ik speel bij anderen maar heel af en toe op bijvoorbeeld iets als een piano of een gitaar. Zo kan ik de eerste paar (maar ook echt alleen de eerste 6) noten spelen van Californication (voor de zonderling die niet weet van wie dit nummer is, het is van de Red Hot Chili Peppers). Ook kan ik op de piano simpele liedjes als Vader Jacob en, het ingewikkeldste liedje wat ik kan spelen (ik weet het, het is triest), In The Jungle The Mighty Jungle, The Lion Sleeps Tonight. Verder kom ik echt niet, dus moet het voor vandaag maar In The Jungle worden…

Dag 29: Een liedje uit je jeugd
Liedjes uit mijn jeugd! Altijd een leuk onderwerp. De muziek die je in je vroege jeugd luistert heeft meestal voornamelijk te maken met wat je ouders luisteren. Zo luisterde ik af en toe naar Queen, VandenBerg (gitarist WhiteSnake) en Elvis Presley (ik was helemaal fan van het nummer Teddybear), allemaal met dank aan mijn vader. Daarnaast was ik ook helemaal verslaafd aan de Lion King films, dus vanzelfsprekend ook aan de fantastische soundtrack hiervan (Hakuna Matataaaa!). Ook luisterde ik erg veel naar de Hollandse volkszanger Guus Meeuwis, waar mijn moeder dan weer veel naar luisterde. Mijn allereerste concert was dan ook van Guus, en nog steeds staan er enkele cd’s van hem in mijn kast. Per Spoor (wat was ik toen nog onschuldig, had geen flauw idee van de dubbele betekenis van het liedje) was mijn favoriete nummer, en daarom ook zeker hét liedje uit mijn jeugd.

Bedankt voor het lezen en de leuke reacties op deze challenge! 


Acties

Information

Eén reactie

1 12 2011
whilehavingrum

Dankzij deze muzikale blog heb ik net weer een half uur de longen uit m’n life gezongen op de nummers ‘run’ en ‘good life’. Merci, want ik was even vergeten hoeveel ik van zingen hield.

Plaats een reactie