Weekly Music Update #10

22 04 2011

Alweer tien weken geleden, maar het lijkt nog maar zo kort dat ik mijn music updates schrijf. Natuurlijk wil ik nog even Joca bedanken voor zijn hulp bij mijn muziekblog! Zoals het hoort bij een jubileum zal ik terugblikken op 10 weken Music Updates: Ik heb tot nu toe veel over prijsuitreikingen geschreven, af en toe een soundtrack behandeld, iets over artiesten verteld, het muzieknieuws behandeld, nieuwe cd’s en singles beoordeeld en natuurlijk veel verteld over pinkpop! Als jij als lezer nog iets anders terug zou willen zien komen in mijn blog hoor ik het graag! En het is natuurlijk ook erg fijn om reacties te krijgen die mij weer nieuwe muziek aanraden, dus blijf dat vooral doen! Ik zou ook willen weten wat je op dit moment van de opbouw, onderdelen en andere aspecten van mijn blog vindt! Ik hoor het graag! Ook deze week gaat de muziekwereld weer gewoon verder: Record Store Day is voorbij, en natuurlijk is er weer genoeg nieuwe muziek om te behandelen! Maar eerst natuurlijk de dag zelf!

Record Store Day:
Zoals eerder verteld was het afgelopen zaterdag Record Store Day (Joca heeft er ook al over geschreven)! Er zijn vele singles en exclusieve albums op vinyl uitgebracht, en er waren veel acties in platenwinkels. Ik zal hieronder mijn indruk proberen te geven van Record Store Day in Arnhem! Hier in Arnhem werd Record Store Day op maar liefst twee plekken gevierd: In het Focus Filmtheater (een heel muziekprogramma met muziekfilms en optredens), en het belangrijkste van de dag was wel de enige onafhankelijke Arnhemse platenzaak zelf: namelijk Kroese! Toen ik Kroese rond half 3 binnengelopen kwam, werd er meteen een programma van Luxor Live in mijn handen gedrukt waarna ik merkte dat het instore optreden van Marike Jager nog bezig was. Na een paar liedjes was dit optreden afgelopen, en rond een uur of drie was het dan zover: het optreden van De Staat was begonnen! Ze speelden gelukkig een aantal hele gave nummers, en het optreden was echt om van te genieten! Ik vond het vooral leuk dat ze een aantal onbekendere nummers speelden in plaats van hun grotere hits, zo ontdek je nog eens wat nieuwe goede nummers. Daarna twijfelde ik even of ik nog tot 5 uur wilde wachten op het optreden van Go Back To The Zoo (mede omdat medeluisteraar Lucas naar huis ging), maar ik kwam Joca in de winkel tegen, die voor het optreden van Blaudzun kwam! Ik had nog nooit van Blaudzun gehoord, maar toen Joca zei dat Blaudzun een paar weken terug bij de Wereld Draait Door was geweest en het optreden begon, herkende ik zijn muziek weer en herrinerde ik zijn optreden. Blaudzun had echt een prachtige muziekstijl en stem, dus ook dit optreden was opnieuw genieten! Na het optreden kocht Joca het album van Eefje de Visser, en kocht ik het nieuwe album van De Staat! Ik kreeg er ook nog eens een echte Record Store Day tas en een poster van De Staat bij, en het album is geniaal vormgegeven: het album lijkt op een boek, binnenin zit een prachtig boekje met bandinformatie en natuurlijk de cd zelf, allemaal in dezelfde ouderwetse stijl vormgegeven. Na even wat drinken gehaald te hebben was het rocken geblazen met Go Back To The Zoo! Ook dit optreden was fantastisch om mee te maken en zeker de moeite waard, mede omdat de band zon geweldig gitaarspel heeft! Na een discussie of vinyl platen nou goed waren vanwege hun hoes (op te hangen in je kamer!) of vanwege het nostalgische gevoel, was record store day toch echt voorbij, en ging ik weer naar huis. Een groot deel van deze optredens is hier terug te kijken, en ik hoop dat het volgend jaar weer zo leuk wordt!

Something about… Go Back To The Zoo
Net als De Staat, die ik al een paar weken terug behandelde, vindt deze band zijn oorsprong in Nijmegen, en is opgericht door twee broers, Teun en Cas Hieltjes. Het is een Pop-Rock band, maar Live lag afgelopen zaterdag zeker de nadruk op de rock, want de gitaren waren echt fantastisch! In 2008 brachten ze al onder eigen beheer een ep uit, geproduceerd door Torre Florim, zanger van De Staat! Ze werden bijna meteen uitgeroepen tot 3voor12 Hollandse Nieuwe, Live XS Local Hero en 3fm Serious Talent, en door een optreden bij de Wereld Draait Door en het gebruik van een nummer in een Nike reclame kregen ze ook al meer bekendheid, waardoor ze een platencontract bij Universal kregen. Onder dit label brachten ze hun eerste singles uit, die eigenlijk meteen werden opgepikt door 3fm, en later ook door andere radiostations. Na drie erg succesvolle singles (“Electric”, “Hey DJ” en “Beam Me Up”) kwam hun debuutalbum, Benny Blisto, uit, en ze speelden ook op Lowlands 2010 waar hun album het meest werd verkocht van alle albums! Sinds een aantal maanden zijn ze de huisband van De Wereld Draait Door, en vorige week donderdag waren ze de grote winnaars op de 3fm awards! Ook hun vierde single (I’m The Night) en hun vijfde (Fuck You) werden veel gedraaid en op dit moment is de band vooral aan het touren door heel Nederland. En nu is het wachten op hun tweede album!

Cd-Recensies:

Julian Peretta – Stitch Me Up
De single “Wonder Why” wordt nog volop op de Nederlandse radio gedraaid, maar de zanger heeft eigenlijk al een half jaar zijn debuutalbum uit! En ookal is Wonder Why toch echt wel het hoogtepunt van het album, de rest van de nummers klinkt ook zeker niet verkeerd! Niet elk nummer klinkt even geslaagd, maar er zitten zeker ook nog andere lekkere nummers op, zoals “Urgently Needed” en “If I Ever Feel Better” en natuurlijk ook zijn tweede single “Stitch Me Up”!

Jamie Woon – Mirrorwriting
Erg ongebruikelijke muziek (aparte beats, erg zweverig en hol klinkend) maar daarom des te bijzonderder! De eerste keer dat ik het album luisterde vond ik het maar niks, maar als je het wat vaker hoort leer je zijn muzieksoort wel waarderen. Vooral de singles, namelijk “Night Air” en “Lady Luck” zijn erg goed gelukt, maar ook de rest van zijn album is zeker het luisteren waard!

The Gorillaz – The Fall
Deze virtuele band bestaat alweer meer dan 12 jaar en is vooral in thuisland Engeland erg populair. De liveband heeft ondertussen al vele formaties gehad, maar de mensen die erachter zitten zijn altijd nog hetzelfde gebleven. Hun nieuwe cd is helaas lang niet zo goed als hun vorige album, Plastic Beach, mede omdat hun vorige album een aantal zeer geslaagde featured artists bevatte, terwijl je er op dit album geen enkele vindt.

Mijn Top 40:

Marike Jager – Traveller
Een paar weken geleden sprak ik al over de debuutplaat van deze zangeres, en haar optreden afgelopen zaterdag (en een tekort aan goede single releases) vond ik wel een reden om ook haar single te vermelden. En natuurlijk ook omdat het een heerlijk nummer is!

LMFAO – Party Rock Anthem
Een lekker dance nummer (lekker uptempo!) maar dan met een hele leuke clip en een erg aanstekelijke beat. De clip gaat erover dat de hele wereld in de ban raakt van hun nummer, terwijl de bandleden nog in coma liggen van het zuipen bij de release avond. Na 28 dagen worden ze wakker, en is de hele wereld bezeten! Evryday I’m Shufflinl’!

Lady Gaga – Judas
Waar ik nog enigszins blij was met de nieuwe weg die Lady Gaga met Born This Way was ingeslagen, is dit opnieuw weer een vreselijk nummer van Lady Gaga. Persoonlijk vind ik zelfs dat ze al haar andere singles overtroffen (of ondertroffen!) heeft met deze single. Dus een advies: luister deze single NIET!

dw vw aw Artiest Nummer
1 3 4 Taio Cruz Telling The World
2 5 2 Dazzled Kid Yes, No, Maybe
3 1 5 The Hoosiers Bumpy Ride
4 2 6 Graffiti 6 Love Don’t Conquer Me
5 14 2 De Staat I’ll Never Marry You
6 6 10 Adele Someone Like You
7 11 4 Martin Solveig ft. Kele Ready 2 Go
8 8 7 The Wombats Anti-D
9 4 8 Kings of Leon The Immortals
10 16 3 Tony Junior & Nicolas Nox You Ain’t Seen Nothing Yet
11 19 2 Jonathan Jeremiah Happiness
12 10 11 The Script If you ever come back
13 15 11 Chris Brown Beatiful People
14 9 5 White Lies Strangers
15 13 4 Simple Plan Can’t Keep My Hands Of You
16 18 5 Owl City ft. Shawn Chrystopher Alligator Sky
17 26 2 Plain White T’s Boomerang
18 NE 1 Julian Perretta Stitch Me Up
19 NE 1 Marike Jager Traveller
20 17 11 Train Marry Me
21 7 5 Handsome Poets (We Can’t Be) Saints
22 24 4 Kraak & Smaak Call Up To Heaven
23 12 6 Neon Trees Your Surrender
24 31 2 Panic! At the Disco Ready to Go
25 28 6 Alex Gaudino ft. Kelly Rowland What a Feeling
26 20 3 Anouk Down & Dirty
27 22 6 Racoon No Mercy
28 21 8 Take That Kidz
29 30 6 Rihanna California King Bed
30 36 11 Bruno Mars The Lazy Song
31 27 10 Manic Street Preachers Postcards from a young man
32 29 5 Linkin Park Burning the Skies
33 NE 1 LMFAO Party Rock Anthem
34 23 7 Selah Sue Crazy Vibes
35 32 8 Mcfly That’s The Truth
36 33 7 Morning Parade A&E
37 34 7 Mona Teenager
38 25 2 Caro Emerald Riviera Life
39 35 11 Lola Kite Everyting’s Better
40 38 11 Miss Montreal Feel

Acties

Information

2 responses

27 04 2011
Lucas.

Yay! Ik werd genoemd!
Misschien moet je dat album van Eefje de Visser ook eens behandelen, ik weet niet of je het geluisterd hebt (vast wel), maar het is echt fantastisch.
Ook ooit al eens gedacht aan OST’s (Original SoundTracks, meestal van films) bespreken?

Verder één klein soort van kritiekpuntje, meer dan dit kan ik niet verzinnen:
Er staan best veel uitroeptekens in deze Update, vooral in het stukje over Record Store Day. Ik heb een hekel aan uitroeptekens, maar het kan dat ik daar de enige in ben.
(Natuurlijk is het ook wel weer logisch aangezien de Record Store Day uber awesome was :P)

Lucas

2 05 2011
Michiel

Wat mij betreft een prettige opzet met algemeen muzieknieuws, de interessantste releases en de top 40. En best een goed idee van Lucas ook OST’s mee te nemen. Je item over Record Store Day heeft al iets weg van een special. Een ander idee is ‘Muziek op tv/radio’. Wekelijks zijn er bijzondere uitzendingen, zoals laatst de bijzondere documentaire op tv van de Foo Fighters, ‘Back and Forth’, die ook in de bios draaide. Ander goed voorbeeld is de ‘Classic Albums’-serie op Nederland 3 (geloof ik). Maar je loopt de kans dat het dan wel heel breed wordt allemaal.

Plaats een reactie